Error 502 Bad Gateway to kod stanu HTTP, który oznacza, że jeden serwer w Internecie otrzymał nieprawidłową odpowiedź od innego serwera. Jest to jedynie ogólny błąd, który nie informuje o dokładnym problemie z witryną.
Błędy 502 Bad Gateway są całkowicie niezależne od konkretnej konfiguracji, co oznacza, że można je zobaczyć w dowolnej przeglądarce, w dowolnym systemie operacyjnym i na dowolnym urządzeniu.
Błąd 502 Bad Gateway wyświetla się w oknie przeglądarki internetowej. Tak jak robią to strony internetowe:
Jak objawia się error 502 Bad Gateway

Ten błąd jest również znany jako „Error 502 Bad Gateway nginx”, „Error 502 Apache”, „Error 502 Bad Gateway cloudflare” lub „Bad Gateway”.
502 Bad Gateway można dostosować do każdej witryny. Chociaż jest to dość rzadkie, różne serwery WWW opisują ten błąd inaczej.
Błąd Bad Gateway otrzymany w Windows Update generuje kod błędu 0x80244021 lub komunikat WU_E_PT_HTTP_STATUS_BAD_GATEWAY.
Gdy usługi Google, takie jak wyszukiwarka Google lub Gmail, mają błąd 502 Bad Gateway, często wyświetlają na ekranie Błąd serwera, a czasem tylko 502.
Inne błędy HTTP to:
- Błąd 400 – Złe żądanie
- Błąd 401 – Brak autoryzacji
- Błąd 403 – Zabroniony
- Błąd 404 Nie znaleziono
- Błąd 408 – Przekroczono limit czasu żądania
- Błąd 500 – Błąd wewnętrzny serwera
- Błąd 502 – Zła brama
- Błąd 503 Usługa Niedostępna
- Błąd 504 – Przekroczony limit czasu bramy
Błędy 4xx to błędy klienta, a błędy 5xx to problemy z serwerem.
Główne przyczyny błędu 502
- Serwer wyłączony lub przeciążony
- Błąd komunikacji między dwoma serwerami – nie uzgodnił protokołu, który ma być używany do wymiany informacji
- Jeden z serwerów nie jest poprawnie skonfigurowany lub zaprogramowany
- Błąd przeglądarki
- Błąd CDN (jeśli używasz go w swojej witrynie)
- Nieprawidłowo działająca wtyczka WordPress
Główne rozwiązania błędu 502
Przyczyn może być bardzo wiele, więc musisz sam znaleźć problem i dopasować odpowiednie rozwiązanie.
KROK 1. Odśwież przeglądarkę internetową, naciskając F5
To banalny sposób, ale zawsze na początku warto zacząć od najprostszych metod. Po prostu odśwież stronę, często to załatwia sprawę. Jeśli jednak problem będzie występował częściej, należy bliżej się temu przyjrzeć.
Często host lub serwer są przeciążone i po odświeżeniu witryną natychmiast wróci.
KROK 2. Wyczyść pamięć podręczną przeglądarki i pliki cookie
Za każdym razem kiedy napotkasz taki problem, dobrze jest wyczyścić pamięć podręczną przeglądarki.
Sprawdź również stronę w innej przeglądarce, aby wykluczyć jej nieprawidłowe działanie.
KROK 3. Skontaktuj się z dostawcą usług hostingowych
Jeśli Twoja strona nie odpowiada, zapytaj swojego dostawcę w czym jest problem. Powinien on to szybko sprawdzić i naprawić jeśli problem leży po ich stronie.
Czasami jakiś skrypt lub żądanie trwa zbyt długo więc serwer je anuluje. Ma to miejsce szczególnie w hostingach współdzielonych, ponieważ kończy żądanie po pewnym czasie, aby nie miało to wpływu na innych użytkowników serwera.
KROK 4. Sprawdź CDN, wtyczki lub Cloudflare
Jeżeli masz uruchomiony CDN za pomocą wtyczki w swojej witrynie to po prostu ją dezaktywuj i sprawdź czy to pomogło. Prawdopodobnie będziesz musiał użyć FTP, bo Twój panel administratora nie działa.
Wystarczy, że zmienisz nazwę folderu wtyczki odpowiedzialnej za CDN. Jeśli jest to WP Rocket to zmień nazwę folderu na wp-rocket-old.
Druga opcja jest taka, że używasz Cloudflare. Należy się wtedy skontaktować z supportem Cloudflare. Zanim to jednak zrobisz powinieneś się upewnić, że problem leży po ich stronie.
Jeśli to wina Cloudflare, zobaczysz taki błąd:

Natomiast jeżeli błąd leży po stronie hostingu, błąd będzie wyglądał w ten sposób:

KROK 5. Sprawdź swoje wtyczki i motywy
Bardzo częstą przyczyną anulowania skryptów przez hosting jest źle działająca wtyczka lub motyw. Najlepszym sposobem aby to sprawdzić jest wyłączenie wszystkich wtyczkę.
Jeżeli po odświeżeniu wszystko będzie działać prawidłowo to już wiesz czego szukać. Aktywuj teraz po kolei każdą wtyczkę i za każdym razem odświeżaj stronę, aż znajdziesz która wtyczka powoduje błąd.
Możesz to zrobić na dwa sposoby:
- Jeżeli masz dostęp do panelu admina to przejdź do Wtyczki -> Zainstalowane wtyczki -> Zaznacz wszystkie wtyczki i wybierz z listy Wyłącz
- Wejdź za pomocą FTP do folderu plugins i zmień nazwy wszystkich folderów z wtyczkami dodają końcówkę „old”. np. na: wp-rocket-old.
KROK 6. Sprawdź czy nie potrzebujesz wyższego pakietu hostingowego.
Jeśli problemy występują przez Twojego dostawcę hostingowego, zastanów się czy go nie zmienić lub przejść na wyższy pakiet. Przeczytaj ten poradnik o wyborze odpowiedniego hostingu.
KROK 7. Sprawdź DNS
Błąd bramy 502 może również wynikać z problemu z DNS, na przykład domeny nie można rozpoznać po poprawnym adresie IP.
Jeśli zmieniałeś konfigurację (np. wykonałeś migrację swojej strony do innego dostawcy hostingowego) to prawdopodobnie będziesz musiał poczekać na zaktualizowanie DNS. Maksymalnie jest to 24 godziny
KROK 8. Problem z przekroczeniem limitu czasu PHP
Czasem błąd 502 może pojawić się przez wyczerpanie przydzielonej pamięci. Możesz ją zwiększyć samodzielnie lub poprosić support o wsparcie.
Warto wiedzieć: Hosting thecamels.org nie ma limitów ilość procesów i połączeń.
Jak zwiększyć limit czasu PHP samodzielnie?
Sposób 1. Plik php.ini
Często małe współdzielone hostingi nie udostępniają dostępu do tego pliku, jeśli jednak masz do niego dostęp to wystarczy zaktualizować lub dodać wiersz:
max_execution_time = 300;
Sposób 2. Plik wp-config.php
Po prostu edytuj lub dodaj linię do swojego pliku wp-config.php
set_time_limit (300);
Sposób 3. Edycja pliku .htaccess
Zdecydowana większość osób powinna mieć plik .htaccess, wystarczy dodać lub edytować jeśli już istnieje linię:
max_execution 300
Podsumowanie
Jak widzisz istnieje bardzo wiele sposobów na rozwiązanie problemu z błędem 502 Bad Gateway. Większość z nich leży po stronie serwera, a nie klienta.
Ważne jest również, aby nie używać niezoptymalizowanych wtyczek i motywów na swojej stronie WordPress.