Chcesz samodzielnie założyć sklep internetowy? Zadajesz sobie pytanie jak prowadzić sklep w Polsce i za granicą? Jak automatycznie wystawiać faktury VAT? W tym przewodniku dowiesz się jak samemu stworzyć sklep internetowy od zera. Nauczysz się również zarządzać wysyłkami kurierskimi takimi jak inPost, DPD, DHL oraz wysyłkami do paczkomatów prosto z panelu Woocommerce.
Samodzielnie dodasz szybkie płatności online takie jak PayU, Platnosci24 i DotPay. Połączysz swoje konto Allegro i Ebay ze swoim sklepem na WordPress. Pokażę Ci jakimi wtyczkami zintegrować Twój sklep z Ceneo, Nokaut, OLX, Google Merchant Center i Opineo.
WooCommerce jest najpopularniejszym i bezpłatnym systemem sklepu internetowego dla WordPress. Za pomocą tej wtyczki założysz sklep lub dodasz go do już istniejącej strony. WooCommerce charakteryzuje się wszechstronnością, prostotą i niskimi kosztami wdrożenia.
WooCommerce – Czy to dobry wybór?
Warto założyć sklep internetowy za pomocą wtyczki WooComerce, ponieważ jest tanio w porównaniu z innymi systemami i proste do wykonania. Trzeba jednak wykonać szereg kroków, ale po przeczytaniu tego artykułu będziesz w stanie całkiem sam stworzyć swój pierwszy e-sklep. Nie potrzebujesz do tego żadnych umiejętności programowania.
O ile założenie sklepu na WooCommece jest darmowe to trzeba się jednak liczyć z tym, że za dodatkowe rozszerzenia trzeba będzie zapłacić.
Największą wadą WooCommerce jest nieprzystosowanie do polskich realiów: fakturowanie, zarządzanie kurierami czy płatności. To wszystko jednak da się załatwić wtyczkami, szkoda jednak, że nie ma tego w standardzie. Wszystko czego potrzebujesz znajdziesz na wpdesk.pl
Sprzedawanie produktów online jest bardzo popularne, ponieważ jest proste i niesie ze sobą sporo oszczędności – nie trzeba posiadać fizycznego lokalu. A stworzenie własnego sklepu ogranicza się do opłacenia hostingu, domeny i wybranych wtyczek premium.
Za pomocą WordPress możesz z łatwością założyć sklep w którym będziesz sprzedawał z powodzeniem produkty fizyczne jak buty, ubrania, biżuterię, gadżety itp. Poza tym możesz sprzedawać również produkty do pobrania jak e-booki, klucze do gier czy inne produkty wirtualne. WooCommerce nadaje się do dowolnej wielkości strony. Bez przeszkód możesz sprzedawać kilka produktów jak również stworzyć rozwinięty sklep z setkami artykułów.
Dlaczego warto założyć sklep na WordPress?
- Daje ogromne możliwości – Posiada bardzo dużą bazę dodatkowych wtyczek (darmowych i płatnych) zaprojektowanych specjalnie dla WooComerce.
- Jest darmowy – Możesz stworzyć sklep internetowy posiadając hosting i domenę – sama wtyczka jest darmowa
- Jest popularny – Bardzo dużo ludzi tworzy swoje sklepy na tej wtyczce więc praktycznie znajdziesz rozwiązanie na każdy swój problem.
- Mnóstwo profesjonalnych motywów – Możesz użyć darmowego motywu lub kupić za około 59$ na themeforest czy templatemonster.
- Zwykle taniej jest korzystać z wtyczek premium WooCommerce niż w innych systemach sklepowych.
- Sporo dodatkowych wtyczkek dzięki którym jeszcze bardziej poprawisz funkcjonalność swojego sklepu
- Dobrze się pozycjonuje – Sam WordPress jak i WooCommerce kładą duży nacisk na SEO.
- Ogromna społeczność – Istnieje mnóstwo grup na FB, stron internetowych, ekspertów dzięki którym zawsze znajdziesz odpowiedź na swoje pytania.
- Profesjonalizm – Coraz więcej firm wybiera WordPress + Woocommerce do swoich projektów.
Jakie są wady WooCommerce?
Platforma WooCommerce posiada również kilka istotnych wad o których musisz wiedzieć zanim zaczniesz pracę z tą wtyczką.
- Brak wielu zaawansowanych funkcji – brak rozwiniętej możliwości raportowania i wielu opcji marketingowych
- Płatne dodatki – wiele dodatkowych rozszerzeń jest płatnych, a często są niezbędne, aby wygodnie prowadzić biznes
- Wymagana dodatkowa optymalizacja
- Aktualizacje – trzeba pilnować aktualizacji wtyczki i wykonywać to ręcznie
- Problemy z kompatybilnością niektórych rozszerzeń
- Zarządzanie – Przy wielu produktach zarządzanie może być uciążliwe przez panel WooCommerce
- Brak polskich bramek płatniczych – wymagana instalacja dodatkowych wtyczek
Ile tak naprawdę kosztuje założenie sklepu na WooCommerce?
Stworzenie średniej wielkości sklepu z wieloma zdjęciami będzie wymagało lepszego serwera niż najtańsze pakiety. Biorąc pod uwagę wymagania WooCommerce jednym z najważniejszych parametrów jest ilość pamięci (128 M). Dodatkowe rozszerzenia wymagają też wielu dodatkowych funkcjonalności serwera, a tego nie oferują najtańsze hostingi.
Niestety sama instalacja wtyczki WooCommerce w wielu przypadkach jest niewystarczająca. Aby prowadzić pełnoprawny sklep internetowy potrzebujesz wdrożyć (w zależności od potrzeb) wiele dodatkowych systemów:
- Płatności online – PayU, Przelewy24, DotPay, Tpay
- Implementacja Allegro, Ebay, Amazon
- Integracja z kurierami i paczkomatami (inPost, Poczta, DPD, GLS, FedEx, UPS)
- System księgowości – Fakturowania, Firmao, IFirma, WFirma
Przy założeniu, że dopiero zaczynasz i chcesz otworzyć mały sklep z wysyłką kurierską oraz z płatnościami online, to zrobisz to nawet za kilkaset zł. Jest to dobry początek i można w ten sposób za niewielkie pieniądze wystartować ze swoim biznesem, a przy odrobinie szczęścia rozwijać go o nowe funkcjonalności.
Jeśli jesteś bardziej wymagający i chcesz od razu bardziej zautomatyzować cały proces zarządzając wszystkim z panelu WooCommerce to koszty znacznie wzrastają i mogą sięgać ponad 2000 zł. Mowa tu o integracji strony w celach marketingowych z Allegro, Ceneo, Nokaut, Google Merchant. Dodanie płatności z PayU, Dotpay itp. oraz automatyzacji zamówień przez integrację wszystkich możliwych kurierów.
Pytanie tylko czy naprawdę tego wszystkiego potrzebujesz od razu. Do tej kwoty trzeba oczywiście doliczyć swój czas, bo to również należy wliczyć w koszty. Jeśli chciałbyś zlecić stworzenie dużego sklepu internetowego to ceny zaczynają się od 6000 – 8000 zł za autorski projekt. Decyzja należy do Ciebie.
Hosting
Cena hostingu dla średniego sklepu internetowego to około 200 – 300 zł na rok. Dobrym wyborem może okazać się też oferta dhosting – elastycznego hostingu za 200zł.
Polecam również zapoznać się z ofertą thecamels.org, a dokładniej pakiet „High” za 299 zł.
Więcej o hostingach piszę w tym artykule.
Domena
Koszty domeny różnią się w zależności od operatora. Musisz wziąć pod uwagę to, że wiele domen jest zajętych więc powinieneś wymyślić nazwę, która jest wolna. Cena domeny .pl zazwyczaj wynosi ~ 10 zł za pierwszy rok i 50 zł za przedłużenie.
Co jeśli domena jest zajęta?
W takim wypadku możesz skontaktować się z właścicielem domeny i z nim się dogadać. Zajrzyj też na giełdę domen np. aftermarket.pl. Jest tam wiele domen do odkupienia – niestety niektóre są bardzo drogie. Domeny które wygasają możesz przechwycić, jeśli więcej osób będzie chciało przejąć tą samą domenę to wtedy licytujecie kto da więcej.
Nie można zatem jednoznacznie stwierdzić ile kosztuje domena, ponieważ cena waha się od 10 zł do nawet kilku milionów.
W większości przypadków jednak udaje się znaleźć wolną domenę, tym bardziej, że istnieją też inne końcówki niż .pl. W zależności od branży możesz wybrać np. końcówkę twojastrona.auto.pl dla strony z częściami do auta czy strona.cieszyn.pl dla lokalnej firmy z Cieszyna. Takie domeny są jeszcze tańsze.
Motyw
Możesz skorzystać z darmowych motywów, ale jeśli chcesz mieć więcej możliwości to trzeba doliczyć około 250 zł za motyw premium. Płatne motywy są dużo atrakcyjniejsze wizualnie i posiadają więcej możliwości edycji.
Dodatkowe rozszerzenia dla WooCommerce
Niezbędne dodatki nie są niestety standardem w WooCommerce więc będziesz potrzebował zainstalować kilka wtyczek.
WPDESK
Świetna platforma dzięki której uzyskasz dostęp do wielu ciekawych wtyczek o których wspominam powyżej. Każdą wtyczkę możesz przetestować przed kupnem i wybierasz takie, które są Ci niezbędne. Do każdej zakupionej wtyczki otrzymujesz rok darmowych aktualizacji i wsparcie techniczne.
Minimalne koszty – 210 zł
Wiele osób sprzedaje produkty wirtualne, takie jak klucze do gier, ebooki, kursy itp. z wysyłką na email. Jeśli Ty też chciałbyś sprzedawać produkty tego typu to nie potrzebujesz integracji z kurierami.
Dla wysyłek kurierskich również istnieje darmowy sposób zarządzania z panelu Woocommerce – Wtyczka Flexible Shipping.
Niezbędnym elementem pozostaje szybki sposób płatności, niestety WooCommerce jest zintegrowany jedynie z PayPalem. Na szczęście możesz użyć darmowej wtyczki od PayU i dodać płatności online całkowicie za darmo.
- Hosting – 200 zł /rok
- Domena – 10 ( 50 zl po roku) zł
- Motyw – darmowy
- Wtyczka PayU – darmowa
- Wtyczka Flexible Shipping – darmowa
Koszt całkowity – 210 zł
Opcja optymalna – 608 zł
Większa automatyzacja, dodanie lepszego zarządzania kurierami i paczkomatami.
- Hosting – 200 zł – rok
- Domena – 10 zł (61,5 zł po roku)
- Motyw – darmowy
- Płatności online PayU – darmowe
- Wtyczka kurierska + paczkomaty – inPost – według mnie najlepsza opcja, bo Polacy bardzo lubią zamawiać do paczkomatów. W tej samej cenie są też inne wtyczki. – 199 zł netto
Koszt całkowity – 608 zł
Dla wymagających – 1471 zł
Jeśli potrzebujesz integracji z Allegro, Ceneo itp, będziesz musiał zapłacić jeszcze więcej
- Hosting 200 zł/rok
- Domena 10 zł/rok
- Motyw premium – 59$ (~230 zł)
- Płatności – darmowe wtyczki
- Wtyczki – (furgonetka.pl, InPost, Wtyczka do faktur, Flexible Checkout Fields PRO, Google Merchant, FreshMail, Allegro WooCommerce, Ceneo WooCommerce) – 1473 zł. Oczywiście to przykładowa konfiguracja i cena może być niższa lub wyższa w zależności od Twoich potrzeb.Warto jednak zrobić zakupy za ponad 1000 zł, ponieważ otrzymasz wtedy rabat 30%.
W sumie 8 wtyczek od WPDESK to razem: 1473 zł – 30% = 1031,1 zł
Koszt całkowity: 1471 zł
Podsumowanie
Stworzysz zatem mały i w pełni funkcjonalny sklep za 210 zł. W przypadku, gdy potrzebujesz nieco więcej automatyzacji, wybierz odpowiednie wtyczki i dostosuj sklep do swoich potrzeb, ale pamiętaj, że każda wtyczka to dodatkowy koszt. Cena stworzenia profesjonalnego i zautomatyzowanego sklepu na WooCommerce z pomocą wtyczek od WPDESK i motywu z Themeforest to koszt około 1400 – 1900 zł . Po roku zostanie Ci do opłacenia domena + hosting ~ 300 zł.
WooCommerce – Poradnik krok po kroku
Zdecydowałeś się na WooCommerce? Jeśli tak to przejdźmy dalej do instalacji i konfiguracji.
W przypadku gdy nie masz jeszcze swojej strony i zaczynasz od zera to powinieneś wybrać odpowiedni hosting dla WordPress + WooCommerce. Możesz zapoznać się z tematem w artykule: Jaki hosting wybrać
Minimalne wymagania WooCommerce:
- PHP 7.2 lub nowszy
- MySQL 5.6 lub nowszy
- Limit pamięci – 128 MB lub więcej
- Obsługa HTTPS
Dodatkowe wymagania (opcjonalne):
Potrzebne do działania dodatkowych rozszerzeń dla WooCommerce
- Obsługa CURL lub fsockopen dla PayPal IPN
- Obsługa SOAP
- Certyfikat SSL
- Apache z mod_rewrite
Jeśli jeszcze nie masz zainstalowanego WordPress’a to zapoznaj się z tym artykułem: Jak założyć bloga WordPress
Aby założyć sklep na WordPress musisz zainstalować wtyczkę WooComerce i ją aktywować: Jak zainstalować wtyczkę do WordPress
Profesjonalny kurs VIDEO
Ten kurs video rozwieje wszystkie Twoje wątpliwości i poprowadzi Cię krok po kroku przez cały proces tworzenia sklepu na WordPressie. To kompletny przewodnik, który doskonale uzupełnia ten wpis. Jeśli więc preferujesz materiały wideo do nauki do polecam Ci właśnie ten kurs. Wielu zadowolonych klientów wystawiło opinie na temat tego kursu, zapoznaj się z nimi przed zakupem.
Nauczysz się dodatkowych rzeczy, których nie ma w tym artykule takich jak:
- dodawanie informacji o plikach cookie
- edycja plików językowych sklepu
- dodawanie czatu na żywo
- i wiele więcej
Jak zainstalować WooCommerce
Jeśli już zainstalowałeś WordPress’a na swoim hostingu to możesz przejść do rzeczy. Pokaże Ci szybki sposób na założenie swojego sklepu internetowego na darmowym szablonie i wtyczkach dostępnych również zupełnie za darmo. Jedynym kosztem w tej sytuacji jest hosting.
Zainstaluj WooCommerce
Instalacja niczym nie różni się od innych wtyczek. W kokpicie przejdź do Wtyczki -> Dodaj nową, wpisz w wyszukiwarkę: WooCommerce, wyszukaj i kliknij „zainstaluj teraz”, a następnie aktywuj.
Ustawienia ogólne
Zacznij od ustawienia danych swojej firmy w Woocommerce > Ustawienia > Ustawienia główne. Istotną kwestią w tym miejscu jest włączenie obliczania stawek podatkowych, ponieważ domyślnie ta opcja jest wyłączona.
Dalej ustaw walutę w jakiej chcesz sprzedawać swoje produkty:
Produkty
- Ustawienia główne
Najważniejsza opcja to Strona sklepu, ale można tez ja ustawić w głównych opcjach WordPress’a. Resztę ustaw wedle uznania.
- Magazyn
Przy produktach fizycznych jest to bardzo przydatna funkcja dzięki której możesz zarządzać stanem magazynowym. Dzięki temu Twoi klienci będą informowani o zapasach magazynowych.
- Produkty do pobrania
Jeśli prowadzisz sprzedaż produktów online to w łatwy sposób możesz ustawić sposób pobierania plików i ograniczenia dostępu (np. dostęp do pobrania pliku po dokonaniu płatności).
Podatek
Aby legalnie prowadzić biznes w Polsce i za granica niezbędna jest prawidłowa konfiguracja podatków w WooCommerce. W każdym kraju są inne stawki podatkowe, bardzo dobrze opisane jest to na tej stronie.
Wysyłka
Dodaj odpowiednie kraje do których będziesz wysyłał swoje produkty. Użyj wtyczki Flexible Shipping, aby lepiej skonfigurować całą wysyłkę.
- W opcjach wysyłki możesz ukryć koszt wysyłki do momentu wpisania adresu oraz ustawić domyślny adres wysyłki.
- Klasy wysyłkowe to przydatne narzędzie dzięki któremu jesteś w stanie grupować podobne produkty. Stworzoną klasę możesz przypisać do każdego produktu. Przydaje się to w przypadku różnorodnego asortymentu pod względem wielkości i ciężaru. Na przykład ustalisz wyższe koszty wysiłki dla kategorii: „DUŻE”, a mniejsze dla kategorii „MAŁE”.
- Flexible Shipping – po instalacji tej wtyczki pojawi się nowa zakładka w opcjach wysyłki. Dodasz w ten sposób nowe metody wysyłki.
Kliknij Dodaj nową i ustaw dodatkowe reguły dla wysyłki np. Kurier DPD
Na stronie koszyka będzie to widoczne w ten sposób:
Dodatkowo ustaw reguły od których zależeć będzie koszt wysyłki
Płatności
Jedną z najważniejszych rzeczy w każdym sklepie internetowym są wygodne płatności online. Niestety w domyślnych ustawieniach znajdziesz jedynie płatności PayPal. Potrzebujesz więc dodatkowych wtyczek. Płatne wtyczki które możesz zainstalować z darmowymi aktualizacjami i wsparciem w razie potrzeby przez rok : DotPay, PayU, Przelewy24, Tpay.
Alternatywnie możesz użyć darmowej wtyczki PayU, którą możesz pobrać TUTAJ.
Po zainstalowaniu wtyczek aktywuj płatności w tym miejscu:
W dalszej części tego artykułu zapoznasz się z konfiguracją darmowej wtyczki od PayU. Jeśli chodzi o konfigurację płatnych wtyczek to przeczytaj dokumentację z tej storny.
Konfiguracja darmowej wtyczki PayU
- Zainstaluj wtyczkę PayU
Informacje o instalacji wtyczek możesz przeczytać w tym artykule.
- Uruchom metodę płatności PayU w Ustawienia > Płatności
- Załóż najpierw konto testowe na PayU SANDBOX
- Wprowadź klucz API
Dodaj sklep na stronie PayU i utwórz klucze API.
Skopiuj klucze i wklej je w ustawieniach PayU w Woocommerce, zaznacz „Używaj środowiska sandbox”.
Sandbox jest potrzebny jedynie do testów płatności!
Na koniec zapisz zmiany. W koszyku od teraz powinna się wyświetlać taka opcja:
Wykonaj kilka testów w środowisku testowym zanim finalnie skonfigurujesz płatności.
Zainstaluj motyw
Istnieje mnóstwo motywów do WooCommerce, z darmowych możesz wybrać naprawdę świetny motyw. Wersje PRO dają więcej możliwości edycji wyglądu i w prosty sposób da się zrobić naprawdę ładny i nowoczesny sklep.
Ja wybrałem darmowy motyw Neve, bo najbardziej mi przypadł do gustu. Możesz wyszukać motywów za pomocą standardowej wyszukiwarki w Wygląd > Motywy > Dodaj Nowy i w wyszukiwarkę wpisać po prostu woocommerce. Wyświetlą Ci się motywy przystosowane do tej wtyczki. Aktywuj nowy motyw.
Importuj zawartość DEMO
Dostosuj wygląd
Aktywuj wymagane wtyczki o które poprosi Cię motyw. Możesz zmieniać wygląd swojego motywu w opcjach Wygląd > Dostosuj. Edytuj treść demo na swoją i usuń niepotrzebne wpisy, strony, kategorie i zdjęcia.
Jeśli chcesz, aby stroną główną Twojego sklepu była inna strona, przykładowo od razu strona z produktami, to zmień to w kokpicie przechodząc do: Ustawienia > Czytanie i wybierz odpowiednia stronę jak główną.
Po zainstalowaniu motywu i treści demo Twoja strona będzie wyglądać jak poniżej:
- Strona główna:
- Blog
- Strona sklepu
Tworzenie kategorii produktów
Przy rozbudowanym sklepie z wieloma produktami niezbędne jest stworzenie odpowiednich kategorii, aby ułatwić nawigację i użytkownik mógł szybko znaleźć odpowiedni produkt.
Przejdź do Produkty > Kategorie i stwórz lub edytuj już istniejące jeśli wgrałeś zawartość demo.
Dodawanie produktu
W kokpicie WordPress’a przejdź do zakładki Produkty > Dodaj produkt.
Tytuł – Wpisz nazwę swojego produktu, ten tytuł będzie się wyświetlał w wynikach wyszukiwania
Opis – Długi opis produktu.
Kategoria produktu – Wybierz odpowiednią kategorię. Jeśli jeszcze nie edytowałeś lub nie dodałeś własnych kategorii to zrób to teraz.
YoastSEO – Jeśli masz tą wtyczkę to uzupełnij wszystkie dane. Pomoże Ci to w pozycjonowaniu Twojego sklepu. Stwórz unikalny meta opis każdego z produktów.
Krótki opis produktu – Opisz krótko swój produkt.
Trochę bardziej skupimy się na najważniejszej części sklepu czyli dane produktu.
Dane produktu
Pokażę Ci jak stworzyć prosty produkt.
- Prosty produkt
- Grupowy produkt
- Produkt afiliacyjny
- Produkt z wariantami
Możesz zaznaczyć czy jest to produkt wirtualny, do pobrania lub zaznaczyć oba.
Ustawienia główne – W tym miejscu wpisz cenę, status podatku i wybierz klasę podatkową.
Magazyn
Uzupełnij stan magazynowy, aby system informował automatycznie klienta o niskim stanie magazynowym. Możesz również ustawić próg niskiego poziomu stanu magazynowego, aby otrzymać email informujący.
Wysyłka
Uzupełnij te dane rzetelnie, ponieważ później przydarzą się do automatycznego obliczania kwoty wysyłki na podstawie tych danych.
Powiązanie produkty
Przydatne narzędzie marketingowe, dzięki któremu możesz polecać podobne produkty do aktualnie dodawanego.
Produkty „up-to sell” – Możesz polecać inny podobny produkt z którego masz lepszą marżę. Widoczne na stronie produktu.
Cross sell – To produkty które dodatkowo promujesz już w koszyku.
Na stronie będzie to wyglądało tak:
Atrybuty
Dodatkowe informacje o produkcie możesz zamieścić za pomocą atrybutów. Na przykład informacja o dostępnych kolorach:
Na stronie będzie to wyglądać tak:
Zaawansowane
W tym miejscu dodasz dodatkową informację wysyłaną do klienta zmienisz kolejność w menu oraz włączysz/wyłączysz opinie do produktu.
Faktury WooCommerce – wtyczki
Zautomatyzuj proces wystawiania i wysyłania faktur do klienta za pomocą wtyczek od WPDESK. Sam zdecydujesz w którym momencie zamówienia wysłać fakturę do klienta.
Spis wtyczek od WPDESK:
- Fakturownia
- Faktury
- Faktury WooCommerce – Zaawansowane Raporty
- iFirma
- inFakt
- wFirma
- Faktury WordPress
Jak reklamować swój sklep?
Zadbaj o odpowiednią promocję swojego sklepu i dodaj go do porównywarek cenowych takich jak Ceneo i Nokaut dzięki wtyczkom od WPDESK. Wszystkie wtyczki znajdziesz TUTAJ.
Przykłady stron na WooCommerce
Custom Seafoods
To prosty sklep internetowy z przejrzystym menu i obrazami wysokiej jakości. Dzięki dużemu banerowi na stronie głównej klient jest kierowany od razu do produktu na którym Ci najbardziej zależy. Na motywie Deli stworzysz podobną stronę do tej.
Striiiipes
Sklep który koncentruje się głównie na dużych zdjęciach zamiast tekstu. Na głównej stronie znajdziesz polecane produkty. Motyw Bazaar umożliwi Ci stworzenie takiej strony.
Balancingmotions
Trzy główne kursy są wyeksponowane na samej górze i od razu kierują użytkownika do odpowiedniej treści. Motyw Undu umożliwi odtworzenie tego projektu.
Reddbar
Sklep koncentruje się na produkcie, a minimalistyczny i przejrzysty interfejs jest łatwy w nawigacji dla każdego. Proshop umożliwi Ci stworzenie podobnego układu jak na tej stronie.
Disruptive Youth
Prosta strona internetowa gdzie produkt jest w centrum uwagi. Zdjęcie wysokiej jakości na stronie głównej kieruje od razu do odpowiedniej kategorii. Łatwa nawigacja i prostota to główne cechy tego sklepu. Podobny stworzysz na motywie Kodo.
Zadaj pytanie!
Jeśli masz jakieś pytania to śmiało pisz w komentarzu lub przez formularz kontaktowy. Chętnie odpowiem na każde pytanie!
Pracuję w branży e-commerce i nie da się założyć sklepu internetowego, który nie będzie odstawał od konkurencji w takiej cenie. Zawsze ale to zawsze sklepy zaczynają się rozwijać w wyniku technologiczego konkurowania lub optymalizacji, automatyzacji procesów związanych z zamówieniami, specyficzną obsługą towaru itd, itp.